Kun on kirjoittanut itsensä tarpeeksi monta kertaa harhaan, alkaa ymmärtää, mikä tarinassa oikeasti toimii ja mikä ei. Syksy on ollut melkoista suossa tarpomista. Uutta tekstiä on kyllä syntynyt, mutta samaan tahtiin vanhaa tekstiä on täytynyt poistaa. Tämä on johtanut siihen, että ”poistettujen tekstien” kansiossa on tällä hetkellä enemmän tekstiä kuin itse käsikirjoituksessa. Tarinan edistyminen on käytännössä pysähtynyt jo elokuussa ja sen jälkeen olen korjannut tarinaa ja yrittänyt löytää siihen uutta potkua.
Tilanne ajautui lopulta siihen, etten pystynyt enää
jatkamaan eteenpäin ja kirjoitusjumi iski täydellä teholla. Otin viikon
syysloman ja se kannatti. Kun sain etäisyyttä tekstiini, ymmärsin viimein, mikä
kaikki siinä oli pielessä. Karsin kovalla kädellä tapahtumia, jotka eivät
tarinan kannalta olleet olennaisia ja samalla poistin epäloogisuuksia, sillä fantasiakin
tarvitsee toimivan logiikan ollakseen uskottava.
Tämän lisäksi olen myös pitkään kokenut, etten oikein saa otetta
päähenkilöistäni. He ovat kiinnostavia, mutta tuntuvat silti etäisiltä ja persooniltaan
epämääräisiltä. Luettuani kässäriä monta kertaa läpi, ymmärsin viimein, mistä
tämä johtui.
Tarinassani ”kertojan” fokus ja näkökulma olivat pahasti
hukassa. Kun kirjoittaa kolmannessa persoonassa ja erityisesti kahden
päähenkilön kautta, on yllättävän helppo lipsahtaa niin sanottuun
“ulkopuoliseen kerrontaan”, jossa hahmot näyttävät paperinukeilta. Tarina kyllä
etenee ja hahmot tekevät asioita, mutta lukija ei pysty samaistumaan heihin.
Kokeilin rajata kerrontaa tiukemmin yhden hahmon
kokemuspiiriin kerralla ja se auttoi. Kun kaksi päähenkilöä kulkee lähes koko
ajan yhdessä, on hyvä tehdä selkeä valinta, jotta lukija tietää kenen kautta
hän tapahtumia kokee. Jos vuorottelee jatkuvasti molempia näkökulmia, kerronta
“hajoaa” ja henkilöt jäävät etäisiksi, vaikka he olisivat fyysisesti koko ajan
läsnä. Oivalsin myös, että hahmojen persoonallisuus ei tule aina esiin isoissa
kohtauksissa, vaan pienissä valinnoissa ja tavoissa nähdä maailma.
Oppiakseni tuntemaan hahmoni paremmin, otin heidät mukaan
arkiseen elämääni. Kun menin kauppaan, kuvittelin heidän tulevan mukaani. Mietin,
miten he käyttäytyisivät kaupassa ja mitä he puhuisivat minulle ja toisilleen.
Kun söin ruokaa kotona, kuvittelin hahmoni pöydän ääreen istumaan. Mietin millaiset
ruokailutavat heillä olisi ja mistä ruuista he pitäisivät ja mistä eivät. Näiden
mielikuvaharjoitusten myötä, hahmoni muuttuivat entistä elävämmiksi ja se
auttoi myös kirjoittamaan heidät elävästi tarinaan mukaan.
Koska toinen päähenkilöistäni on selvästi persoonaltaan
dominoivampi, hän myös dominoi kertojana, kun taas vetäytyvämmän hahmon
näkökulmaa avaan silloin, kun tulee erityinen kohta, jossa haluan paljastaa jotain,
mitä dominoivampi päähenkilö ei tiedä. Tässä on herkullinen tilanne, jossa voin
tarkoituksella johtaa lukijoita harhaan ja sitten paljastaa totuus toisen
hahmon näkökulmasta.
Näiden oivallusten myötä olen jälleen saanut uutta puhtia
kirjoittamiseen ja toivon todella, että suurimmat ongelmat olisivat nyt taakse jäänyttä
elämää ainakin tämän käsikirjoituksen kohdalla.
Palataan pian asiaan!

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti